Muziek met het schoolkind van 6-9 jaar


Waarom is muziek belangrijk voor het schoolkind van 6-9 jaar:

Bij het luisteren en spelen met muziek wordt er een muzikale basis gelegd bij het schoolkind, ook word het muzikale gehoor beter. Muziek ondersteund de taalontwikkeling, taalvaardigheid en het vergroten van de woordenschat. Ook is het erg belangrijk voor het concentratie- en luistervermogen, muziek verhoogt deze ontwikkelingen met grote sprongen.

 

Wanneer iemand een instrument goed kan bespelen krijgt hij/zij meer zelfvertrouwen, ook is het een veilige omgeving en leren ze beter omgaan met kritiek. Bewegen met handen, armen of voeten, maar Vooral toetsenbordinstrumenten vragen om een goede coördinatie van zowel de linker- als de rechterhand. ook stimuleert dit de twee hersenhelften. wanneer een kind op muziekles gaat is dit ook zeer goed voor de sociale ontwikkeling. 

 

Muzikale activiteiten voor het schoolkind van 6-9 jaar:

-Muziek en beweging

Dit is erg belangrijk voor het kind en de ontwikkeling van het kind, beweging stimuleert de hersenen van het kind enorm. Ook biedt er enorm veel ontspanning en ontlading voor het kind wat erg goed is voor ieder kind. Wanneer ze goed meedoen met muzikale lessen heeft dit ook nog eens veel invloed op de motorische ontwikkeling zoals bij dansen, gitaarspelen en nog veel meer! de kinderen zelf dansjes laten leren is erg leuk, ze zijn sociaal en motorisch goed bezig. natuurlijk kun je ook naar de muziek luisteren en verschillende muzikale stukken van elkaar onderscheiden. thuis kun je ook bewegen op muziek, bijvoorbeeld op dansles maar justdance is ook een optie en een leuke bezigheid.

 

-Muziek maken

Een kind een instrument geven geeft ze veel plezier, ze vinden dit erg leuk en het is ook erg goed voor meerdere ontwikkelingen in hun lichaam. Ieder kind is geïnteresseerd in instrument, en vinden het dan ook erg speciaal wanneer ze dit word aangeboden of als ze erg goed kunnen omgaan met het instrument en er succes mee maken. Dit geeft kinderen veel zelfvertrouwen en plezier, daarom is een muziekles een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Je kan dit op veel manier doen, je kan de kinderen het ook zelf laten uitproberen en een stuk zelf laten uitvoeren. 

 

-Muziek en verhaal

Laat het kind zelf een muziek verhaal maken waarbij het kind verteld, dit biedt erg veel plezier bij het kind waarbij het ook de hersenen stimuleert. Door de samenwerking met de mensen stimuleert het de hersenen van de kinderen. Thuis kun je dit ook uitproberen! laat je kind een muziekverhaal vertellen waarbij jij het publiek bent.

 

-zingen

Zingen is een van de leukste activiteiten die er zijn, ze hebben er veel plezier aan en kunnen dit met grote groepen doen. Zo stimuleert dit het samenspel. Bij zingen kan je kind veel emoties uiten en je kind in zijn of haar waarde laten. Kinderen kunnen dit zo vaak doen en waar ze willen, wanneer je kind hier veel plezier aan heeft is een karaoke game een erg leuke bezigheid!

 

Hoe kun je muziek thuis toepassen?

Kinderen vinden het leuk om met instrumenten te spelen, of met zelfgemaakte instrumenten te spelen, want dit is extra uniek. Zo kun je ook samen muziek maken door bijvoorbeeld 1 op de piano en de ander op de blokfluit, dit zal jullie band versterken.

Muzikale tips voor het schoolkind:

  • Zoek een lied uit die passend is bij de doelgroep.
  • Het lied moet niet te moeilijk/makkelijk qua tekst en toonhoogte (jongere kinderen: hogere noten).
  • Zorg dat het inhoudelijk (thema) aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep.
  • Zorg dat je het lied zelf kent, hebt gehoord, hebt gezongen en dus kunt voorzingen.
  • Bereid je bedachte muziekactiviteit goed voor! Ben je bewust van je doelgroep.
  • Heb aandacht voor kinderen die het spannend vinden; motiveer ze, complimenteer ze, laat ze met z’n allen tegelijk zingen.